Postillion Hotels Klantenservice

Spraakgestuurde kamers Postillion Hotel Amsterdam geopend

12/19/2019

Postillion Hotels innoveert met smart hospitality

Vanaf 16 december zijn alle 252 kamers in Postillion Hotel Amsterdam spraakgestuurd. Gasten kunnen onder andere de gordijnen, het licht, de temperatuur en de televisie met hun stem bedienen. De hotelketen wil in de toekomst ook experimenteren met spraakbesturing van services buiten de kamer, zoals het bestellen van een taxi. Postillion is een van de eerste hotels wereldwijd die op deze wijze en op deze schaal – zo veel kamers tegelijk vanuit één centraal besturingssysteem – spraakbesturing toepast. Postillion levert met deze en andere innovaties een grote bijdrage aan de digitalisering van de hotelbranche. Eerder ontwikkelde het bedrijf al een Artificial Intelligence boekingssysteem voor hotelovernachtingen, vergaderingen en congressen: een ingrijpende verandering in de dienstverlening binnen de hotel- en congreswereld.

Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels: “Toen wij een nieuw hotel bouwden in Amsterdam, wilden we de kamers direct future-proof maken. Dat betekende onder andere spraakbesturing invoeren op grote schaal. Een behoorlijke stap in onze markt. Smart hospitality biedt zoveel kansen en mogelijkheden. Tegelijkertijd is het ook een nuttig leerproces. Zo kwamen wij er snel na de oplevering van de eerste kamers achter dat hotelgasten moeite hadden met het ontbreken van een ouderwetse telefoon op de kamer. We bewegen ons in een sector waar veel dingen nog op traditionele wijze gebeuren. Het is dan ook een extra grote uitdaging om ons bedrijf – en iedereen daaromheen – mee te nemen in de digitale transformatie die wij als Postillion voor ogen hebben.”

Verder dan de kamer

Het bijzondere aan het systeem van Postillion is dat vanuit één centraal besturingssysteem 252 kamers worden gecontroleerd. Veel consumentenoplossingen voor spraakbesturing zijn enkelvoudig – waarbij slechts één kamer wordt bestuurd. Als koploper wil Postillion dat haar spraakgestuurde systeem in de toekomst ook gebruikt kan worden buiten de kamer, bijvoorbeeld om externe reserveringen te maken, een taxi te bestellen of housekeeping te bellen. Het systeem wordt ook steeds intuïtiever en slimmer. Als een hotelgast in de toekomst “ik heb het koud” zegt, dan bedenkt het systeem zelf dat de temperatuur in de kamer omhoog moet.

In november 2018 werden de eerste twee kamers met het spraakgestuurde systeem uitgerust; vanaf 16 december zijn alle kamers met de stem te bedienen. Postillion werkt bij dit project samen met hardware leverancier/fabrikant Harman (onderdeel van SAMSUNG), SoundHound en Bourgonje.

Over Postillion Hotels

Postillion Hotels is een Nederlandse hotelketen met vestigingen in Amsterdam, Utrecht Bunnik, Rotterdam, Amersfoort Veluwemeer, Arnhem, Deventer en Dordrecht. De hotelketen richt zich primair op de vergader- en congresmarkt. Met het Meet Work Stay-concept komt Postillion Hotels tegemoet aan alle behoeften van de zakelijke reiziger van nu. Meet Work Stay is een totaalconcept waarbinnen vergaderen, werken en verblijven een geïntegreerde formule vormen. In de bedrijfsvoering van Postillion Hotels is innovatie en verkenning van nieuwe mogelijkheden in de markt een belangrijk aandachtspunt.